Zamysleli ste sa niekedy nad textami ľudoviek (ľudových piesní) ?

Už dlhšiu dobu sa zamýšľam ako sa môžeme zabávať a pospevovať si niektoré naše ľudovky. Lebo keď sa zamyslím nad textom resp. si ho len uvedomím o čom tá pieseň je. Tak mi je zle, resp mi to vyvoláva nepríjemné obrazy v hlave. Minule som o tom čítal článok v denníku SME a ani nie pár dní na to to povedala Adela v relácií Milujem slovensko. 




Začal by som veľmi známou piesňou, ktorú som počul v piatok na plese. A ľudia si na ňu veselo tancovali ale aj hlasno spievali. Tú pieseň isto poznáte "Načo pôjdem domov":
1.Načo pôjdem domov,keď nemám nikoho,
[:otec sa mi žení, mama leží v čiernej zemi, načo pôjdem domov.:]

2. Nechala ma žena, s tromi deťmi doma,
[:nechala ma žena, s tromi malými deťmi doma, načo pôjdem domov.:]

Pokračovanie textu ani nepotrebujeme. Nič pozitívne a pekné tam nenájdeme. Rovnako tak v texte piesni 
"V hlbokej doline":


1.      V hlbokej doline, srnka vodu pije.
/: Horár na ňu mieri, horár na ňu miery, horár na ňu mieri, že si ju zastrelí. :/

2.      Nestrieľaj ma horár, neni som sa srnka.
/: ale som ja ale, ale som ja ale, zakliata panenka.:/



3.  Zakliala ma mamka, v nedeľu za ránka.
/:že som nechcela ísť, že som nechcela ísť, že som nechcela ísť, za pána horára.:/

4.  Horárova žena,bledá ako stena.
/:a horár červený, a horár červený, a horár červený, ľúbi cudzie ženy.:/

5.  Horáru, horáru, zle horárujete.
/: za každou jedličkou, za každou jedličkou,za každou jedličkou, dievča milujete.:/

Ďalšou v poradí je "Ešte som sa neoženil". Týranie žien, detí či podvádzanie. To vážne podporujeme spevom niečo tak zlé. Áno :


Ešče som sa neoženiu už ma žena bije. Dau som si ja prihotovic 3 dubové kyje
/: S jedným budem ženu bici a s tým druhým, dzeci, dzeci, dzeci, dzeci :/

A s tým tretím kyjak – kyjakiskom pójdem na zálety. Keď pójdeš ty pojdzem aj ja pojdeme obaja.

Opýtame sa mlynára co to za novinu. Kolečka še otačajú, pšenička še meue eue meue moja milá še vydáva, pojdzem na vešelie




"Šalena ja bula" to je názov ďalšej pesničky, ktorá vytvára zlý obraz o matkách: 
1. /:Šalena ja bula,že ja ce ľubila,:/ /:šej hoj, co še mi tvoja mac čuda narobila.:/

2. /:Čuda narobila i naohvarjala,:/ /:šej hoj a sama čudaka syna vychovala.:/

3. /:Nenadavaj mena,ty babo šalena,:/ /:šej hoj, však ja nemušim buc tvojho syna žena.:/



Pokračujeme ďalej v počestnosti našich dievčat. O tej spieva na začiatku dvojzmyselne a potom konkrétne v piesni "Pod našíma okny" : 


Pod našíma okny teče vodička
napoj mne má milá, mého koníčka.

/:Já ho nenapojím, já se koňe bojím,
já se koňe bojím, že jsem maličká:/

Můj koníček vraný, ten nič nedělá,
jenom, když mu řekneš, že jsi má milá.

/:On ti hlavu sehne, ani víc se ti nehne,
a víc se ti nehne, holka rozmilá:/

Pod našima okny roste z růže květe
pověz mně má milá, proč tě mrzí svět.

/: Mě svět nic nemrzí, mě jen hlava bolí,
mě jen hlava bolí, plakala bych hned. :/

Pod našima okny roste olivy,
řekni mně má milá proč si tak tlustá.

/:Já jsem, proto tlustá, že mě každej mucká,
že mě každej rád má i pan starosta.:/

A čo sa týka krásy našich žien. Je tu jedna extra nepravdivá "Keď som já bol mladý":


Keď som já bol mladý, tak 62 ročný, bolo mi na ženěnie. Vzal som si já ženu, nemladú nestarú, mal som s ňou len trapenie.
/: Očko mala len jedno, aj na to mala belmo, (hop šup) vlasy mala sivé, nohy mala krivé, zuba ani jedneho :/
/: to něbolo šecko, mal som s ňou aj děcko, aj to bolo krpaté :/
/: Očko malo len jedno, aj na to malo belmo, (hop šup), vlasy malo sivé, nohy malo krivé, zuba ani jedného :/
Keď som išel, vyšel, z nohavic mi vyšel šáteček vyšívaný. Všeci sa mi smiali, že mám taký malý šáteček vyšívaný. 
/: Očko mala len jedno, aj na to mala belmo,(hop šup) vlasy mala sivé, nohy mala krivé, zuba ani jedneho :/


Nehovorím, že na slovensku nemáme krásne ľudové piesne. Je ich na slovensku dosť, akurát sa mi zdá, že nevenujeme pozornosť tomu od čoho sa odvíja naša kultúra. Šíri sa to generáciu po generácii veselo propagujeme zlo. Otázka je prečo ? Lebo to je naša kultúra ? Lebo to sa niekedy spievalo? 

To je chabý argument. Zamyslime sa spoločne a vytlačme vedome to zlé s našich koreňov. Nepresviedčajme sa, že to normálne a dobré. Čo myslíte aké obrazy o rodine vytvára film - Nevera po slovensky a aké tieto pesničky? Pozitívne isto nie. Vážne chceme pokračovať v tomto a potom sa čudovať prečo je toľko nevery a nenávisti na našom krásnom Slovensku ?




"Hudba nie je komerčná a nekomerčná. 
Je buď dobrá alebo zlá"
-- neznámy --




#ľudovky #ľudovépiesne #ľudová_tvorba #ľudové_piesne #pesničky #význam

Facebook stránka -- https://www.facebook.com/ljhkn2bdz.blogspot.sk -- najnovšie správy o nových príspevkoch na blogu


Komentáre